כך נהפוך חלל סטנדרטי למעוצב בעזרת תאורה

תאורה לא קונבנציונלית תגרום לחלל להראות ייחודי. עיצוב: דקלה פנירי. צילום: מאור מויאל. אולם תצוגה: טיב השיש

תאורה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בעיצוב החלל. תאורה נכונה יכולה לגרום לחלל להראות נכון, זוהר ומזמין, לעומת זאת, בחירה לא נכונה של תאורה יכולה לגרום לחלל להראות עגמומי ואפל, ואף לגרום לנו לרצות לעזוב את המקום במהרה.

כאשר אנחנו מעצבים חלל או בית, נשים דגש חזק על נושא התאורה- החל בבחירת גופי התאורה המתאימים, וכלה בהתאמת ההארה הנכונה לכל אזור.

בבחירת התאורה, חשוב לגבש שפה עיצובית אחידה לגופי התאורה הנמצאים באותו החלל. לרוב, נבחר גוון זהה לגופי התאורה, ונבחר גופים במראה המדבר באותה שפה.

נתחיל בתכנון אופטימלי של התאורה- נעשה חלוקה לפי האזורים השונים של הבית ולפי הפונקציות הנדרשות בכל אזור. כך עושים זאת נכון:

במטבח נדאג לגופי תאורה חזקים ומאירים מעל משטחי העבודה. חשוב שהתאורה תמוקם מעל משטח העבודה (השיש) – כך שתהיה הארה ישירה על המשטח על מנת שגופינו לא יצל על המשטח בזמן שאנחנו עובדים עליו. גוף תאורה זה יכול להיות פס תאורה מאורך צמוד/ שקוע תקרה מעל המשטח, או לחלופין התאורה יכולה להיות פס לד נסתר הממוקם מתחת לארונות העליונים, אשר יתן הארה ממוקדת על משטח העבודה.

מעל האי/ הדלפק נמקם גוף תלוי שיהיה בעל אור נעים ולא חזק מידיי, שלא יסנוור את היושבים מסביב לאי.

גוף תאורה זה יהיה דקורטיבי ורצוי ליצור עניין דרך גוף זה, העניין יכול להתבטא בבחירת גוון ייחודי, בגוף תאורה אחד גדול ובלתי שגרתי או מספר גופים צרים וארוכים זה לצד זה.

גופי תאורה הנותנים הארה ישירה על משטח העבודה. עיצוב: דקלה פנירי. צילום: מאור מויאל

הסלון הוא אזור אירוח ולא אזור עבודה, ולכן נתאים לסלון תאורת אוירה. תאורה זו משרה אוירה חמימה ולא מסנוורת. נמקם גוף צמוד תקרה במרכז החלל. ניתן להשתמש בעמעם (דימר) אשר יעזור לנו לכוון את רמת התאורה בהתאם לשעת היום ובהתאם לפונקציה המתבקשת (אירוח/ צפייה בטלוויזיה). רצוי להוסיף גופים שונים שיגוונו ויתרמו לאווירה החמימה כגון- תאורת קיר שיכולה להאיר את התמונה מעל הספה, או מנורה עומדת בצד הספה.

בפינת האוכל נתלה גוף תאורה תלוי ודקורטיבי. רצוי שיהיה ססגוני ולא קונבנציונלי שיפיח חיים בחלל.

חדרי שינה – כמו בסלון, גם בחדרי השינה נכון להשתמש בעמעם בגוף התאורה המרכזי בחדר, ולכוון את התאורה בהתאם לשימוש הרצוי. נדאג למפסק מחליף ליד המיטה על מנת שלא נצטרך לקום מהמיטה כדי לכבות או להדליק את האור. נמקם תאורה תלויה מהקיר בצידי המיטה או מהתקרה . נתכנן נקודת תאורה מעל שידת האיפור ובסמוך לארון הבגדים על מנת שנקבל הארה מקסימלית באזורים אלו.

חדרי מקלחת – כיוון שזהו חדר רטוב, חשוב שהוא יהיה מואר מאוד מבחינה בטיחותית. נמקם גוף תאורה מוגן מים מעל המקלחון בנוסף לגוף התאורה הממוקם במרכז החדר. וכמובן, נתלה גוף תאורה מעל המראה להארה מקסימלית.

תאורה נסתרת – עוד דרך נהדרת להוסיף עיצוב ייחודי לחלל היא בעזרת תאורה נסתרת. ניתן להשתמש בתאורה זו בהנמכות תקרה בניתוק מהקיר, מאחורי קרניזים, מתחת לקלאפות במטבח, ומתחת למידוף.

תאורה זו היא תאורה דקורטיבית בלבד ולא מוסיפה הרבה הארה, אך היא יכולה להוסיף דרמה ואטרקטיביות לחלל וליצור אפקט מרשים ויוקרתי.

תאורה נסתרת במידוף – יוצרת מראה מרשים ויוקרתי. עיצוב: דקלה פנירי. צילום: מאור מויאל

חברת קידום בישראל חברת קידום בישראל