רגע לפני האביב: מדריך לתכנון מטבח פרקטי

מאת: דקלה פנירי עיצוב פנים

.המטבח הוא לב הבית”. עיצוב: דקלה פנירי עיצוב פנים. צילום: מאור מויאל”

“שמחה רבה, שמחה רבה- אביב הגיע” ואיתו ההתרגשות והרצון להתחדשות בביתנו, להשתדרג לקראת החג. והחדר שאנחנו הישראלים הכי אוהבים לשפץ בבית הוא המטבח שלנו- “לב הבית”!

המטבח הוא החלל המשמעותי ביותר בשיפוץ הבית- הן מבחינת הנראות והן מבחינת ערך הנכס.

בעת רכישת דירה, נשים דגש חזק על מצבו של המטבח ונבדוק האם הוא פונקציונאלי, חדש או דורש החלפה או חידוש. למעשה, מצבו הפיזי של המטבח עלול להשפיע משמעותית על ההחלטה אם לרכוש את הדירה או לא.

לכן, ריכזתי עבורכם סט כללים חשובים לתכנון המטבח החדש והמעוצב שלכם!

הכלל הראשון והחשוב ביותר במטבח הוא תכנון פונקציונאלי ונכון.

קיר ארונות גבוהים – רצוי לרכז את כל הארונות הגבוהים (המזווה והבילט אין) בסמוך למקרר- כך נימנע ממשחק גבהים לא אלגנטי במטבח. את הארונות הגבוהים ניתן להדגיש על ידי בחירת גוון או חומר שונה מיתר ארונות המטבח.

יצירת קיר ארונות גבוהים במטבח יצור סדר הרמוני במטבח. עיצוב: דקלה פנירי עיצוב פנים. צילום: מאור מויאל

משולש הזהב – מיקום המקרר- הכיור – והכיריים בצורת משולש.

לשימוש נכון ופרקטי במטבח – שימרו על מרחקים סבירים של 80 ס”מ לפחות ביניהם.

לדוגמא: מהמקרר נוציא ירקות, נשטוף אותם בכיור, נחתוך אותם על משטח העבודה בין הכיור לכיריים, ונסיים בבישול על הכיריים. כך נוצר משולש העובד בצורה הרמונית ונכונה.

משטחי עבודה – משטח העבודה השימושי ביותר נמצא בין הכיור לכיריים. לכן, רוחב המשטח יהיה מינימום 80 ס”מ, אך עדיף כמה שיותר רחב- בהתאם לגודל המטבח כמובן.

אי- האי במטבח ישמש אותנו למשטח עבודה נוסף, לאחסון וכמובן- לישיבה. באי נאחסן את הכלים שישמשו אותנו לאכילה- לכן נדאג למגירות צרות לסכו”ם ולמגירות עמוקות לצלחות וכוסות.

עיצוב: דקלה פנירי עיצוב פנים. צילום: מאור מויאל

אזורי עבודה – נתכנן את המטבח שלנו לפי אזורי העבודה השונים:

אזור בישול – יהיה באזור הכיריים- שם נדאג למגירה צרה לששת (מצקת/ כפות גדולות וכדומה), ולמגירות עמוקות לסירים ומחבתות. בצד הכיריים נדאג לעגלה לבקבוקים ותבלינים, שישמשו אותנו בזמן הבישול.

אזור ניקיון – יהיה באזור הכיור והמדיח. נעדיף עגלה עמוקה מתחת לכיור לפח נסתר ולחומרי ניקוי. ומגירה צרה לאחסון מטליות וכריות ניקוי לכלים.

אזור אחסון – ימוקם בעיקרו בארונות המזווה הגבוהים. במזווה נדאג למדפים נשלפים ונאחסן שם קופסאות שימורים, מוצרים יבשים (כמו פסטות וקמח) וכלי אחסון נוספים. רצוי לשמור ארון גבוה אחד לאחסון מטאטא, מגב ושואב אבק אלחוטי (לא לשכוח למקם נקודת חשמל להטענת השואב!)

תמיד נאחסן את הפריטים הכי שימושיים באזורים הכי נגישים במטבח, שהם המגירות העליונות של הארונות התחתונים, ובמדפים התחתונים של הארונות העליונים. בילבלתי אתכם? 🙂 פשוט תזכרו למקם את הפריטים השימושיים ביותר באזורים שלא תצטרכו להתכופף או לטפס על סולם כדי להגיע אליהם, גם כדי למנוע תאונות מיותרות.

בהצלחה!

עיצוב: דקלה פנירי עיצוב פנים. צילום: מאור מויאל

חברת קידום בישראל חברת קידום בישראל